2025-ös Ausztrál Nagydíj – Milyen gumikat használnak a csapatok?

A 2025-ös Forma-1-es szezon az Ausztrál Nagydíjjal veszi kezdetét, amelyet a melbourne-i Albert Park versenypályán rendeznek meg. A Pirelli hivatalosan bejelentette, hogy mely keverékeket biztosítja a csapatok számára a hétvégére, és milyen stratégiai lehetőségekkel számolhatnak a pilóták.
A választott gumik: Keverékek és kiosztás
A Pirelli a közepes keménységű tartományból választotta ki a hétvégén használatos három szárazpályás keveréket:
- C5 – lágy (piros jelölés)
- C4 – közepes (sárga jelölés)
- C3 – kemény (fehér jelölés)
A versenyzők számára az alábbi gumimennyiség áll rendelkezésre:
- 2 szett kemény gumi
- 3 szett közepes gumi
- 8 szett lágy gumi
Emellett természetesen az intermediate (zöld) és esőgumik (kék) is elérhetők lesznek az időjárási viszonyok függvényében. Az időmérő harmadik szakaszába (Q3) bejutott versenyzők egy extra szett lágy gumit kapnak.
Módosított abroncsok a 2025-ös szezonra
A 2025-ös szezonra a Pirelli finomhangolta a gumik szerkezetét és összetételét. A változtatások célja az volt, hogy jobban alkalmazkodjanak az új generációs autók megnövekedett aerodinamikai terheléséhez, és már sok F1 hírek foglalkozott vele.
- C3: Lényegében megegyezik az előző két szezonban használt változattal.
- C4: Kisebb módosításokat kapott, hogy csökkentsék a felületén kialakuló graining (felületi szemcsésedés) lehetőségét, és minimalizálják a gumikopást.
- C5: Hasonló változtatásokat eszközöltek, mint a C4 esetében, a jobb teljesítmény és hosszabb élettartam érdekében.
Stratégiai lehetőségek és előzetes elemzés
A tavalyi Ausztrál Nagydíjon a kétszeres bokszkiállásos stratégia bizonyult a legnépszerűbbnek, ahol a kemény keverék dominált:
- A teljes versenytáv 80%-át kemény gumikon tették meg a pilóták.
- A közepes keverék volt a rajtrácson a legelterjedtebb választás.
- Csak három pilóta indult lágy gumikon, de ezek átlagosan mindössze 7 körig bírták.
- Az esőgumik használatára nem volt szükség, de a hétvége során a graining problémája felütötte a fejét.
Az új módosításoknak köszönhetően az Albert Park-i pálya lehet az első komoly tesztje annak, hogy az új keverékek mennyire teljesítenek a valós versenykörnyezetben.
Időjárás és egyéb kihívások
Az Ausztrál Nagydíj időpontjában a nyár az őszbe fordul, így a körülmények kiszámíthatatlanok lehetnek. Melbourne-ben gyakran tapasztalhatók nagy hőmérsékletingadozások, sőt az eső is előfordulhat, amely jelentős hatással lehet a stratégiai döntésekre.
Az új teljes esőgumi továbbfejlesztett futófelületi mintázattal rendelkezik, amely csökkenti a blokkok mozgását és a túlmelegedést. Emellett az új összetétel miatt a tapadási küszöb szélesebb spektrumban mozoghat, így az átmeneti időjárási körülmények között is hatékonyabb lehet.