Ferrari nyilatkozata Leclerc és Hamilton kizárásáról

A 2025-ös Forma–1-es idény Kínai Nagydíja nem várt fordulatot vett, amikor a versenybírák hivatalosan is kizárták Charles Leclerc és Lewis Hamilton autóit a vasárnapi futam eredménylistájáról. A Ferrari istálló nyilatkozatban reagált az esetre, amely során mindkét pilóta autója eltért az FIA technikai szabályzatának előírásaitól.
Leclerc autója 1 kilogrammal volt könnyebb a megengedettnél
A Ferrari 16-os számú autója, amelyet Charles Leclerc vezetett, az ötödik helyen ért célba, ám az utólagos technikai ellenőrzés során megállapítást nyert, hogy az autó össztömege 1 kg-mal elmaradt a szabályzatban rögzített minimumtól. A súlyhiány annak ellenére állt fenn, hogy a monacói versenyző egy pótló első szárnnyal fejezte be a futamot, miután az eredeti alkatrész az első körben megsérült, és a bal oldali véglap teljesen leszakadt.
A Ferrari szerint a súlycsökkenés oka a magas gumikopásból eredt, mivel Leclerc egykiállásos stratégiát alkalmazott, ellentétben a Pirelli által javasolt kétkiállásos megközelítéssel. Ez ugyan időnyereséggel kecsegtetett, de végül komoly következményekkel járt a csapatra nézve.
Hamilton kizárása a hátsó csúszótalp kopása miatt
A Mercedesből kölcsönbe érkezett Hamilton esete szintén technikai szabályszegésen alapult: az ő 44-es számú Ferrarijának hátsó csúszótalpa (rear skid) 0,5 mm-rel elmaradt az előírt minimális vastagságtól. Ez a kopás a verseny során keletkezett, feltehetően az alacsonyabb hasmagasság és a futam alatti terhelés miatt.
A Ferrari kiemelte: „Lewis esetében rosszul mértük fel a kopás mértékét, és csekély eltérés miatt történt a szabályszegés. Nem volt szándékunk szabálytalan előnyhöz jutni.”
Előzmények: nem ez az első ilyen jellegű kizárás
A mostani eset nem egyedülálló a Forma–1 történetében. Már a 2023-as Amerikai Nagydíjon is hasonló kizárások történtek, ahol szintén Hamilton és Leclerc voltak az érintettek. Akkor is a padlólemez kopása miatt veszítették el eredményeiket. Továbbá George Russell tavaly a Belga Nagydíjat bukta el egy egykiállásos stratégia következtében, melynek végén autója szintén alulsúlyosnak bizonyult.
Ezek a példák is mutatják, hogy bár a csapatok igyekeznek a lehető legjobb taktikát választani, a technikai szabályok betartása mindenek felett áll.
A kizárás következményei: pontvesztés és lemaradás a konstruktőri versenyben
A kettős kizárás súlyos következményekkel járt mind a pilóták, mind a Ferrari számára:
-
Charles Leclerc: 10 pont elvesztése
-
Lewis Hamilton: 8 pont elvesztése
-
Ferrari csapat: összesen 18 pont mínusz
Mindez különösen fájó, mivel a szombati sprint során szerzett 12 pont ellenére a csapat jelentős hátrányba került:
-
McLaren előnye: 61 pont
-
Mercedes előnye: 40 pont
A pontveszteség a bajnoki harc szempontjából kritikus, mivel a Red Bull, Ferrari és Mercedes között idén minimális különbségek dönthetnek.
A Ferrari hivatalos nyilatkozata: tanulnak a hibából
A csapat rövid, de határozott közleményben reagált a kizárásokra:
„Az FIA verseny utáni ellenőrzése alapján mindkét autónk eltért a szabályoktól eltérő okok miatt. A 16-os autó 1 kg-mal volt könnyebb, a 44-es autó csúszótalp kopása pedig 0,5 mm-rel volt a minimum alatt. Ez nem az a végkifejlet, amelyet szerettünk volna a kínai hétvégén, sem magunknak, sem szurkolóinknak, akiknek támogatása töretlen.”
A Ferrari elismerte a hibát, és jelezte, hogy a jövőben minden szükséges intézkedést megtesznek a hasonló esetek elkerülése érdekében.
Következtetés: szigorú technikai kontroll árnyékolja be a stratégiai döntéseket
A Forma–1 világában minden ezredmásodperc és minden gramm számít. A Ferrari esetében a technikai hibák most komoly árat követeltek. A jövőben nemcsak a stratégiát kell tökéletesre csiszolni, hanem a mérnöki precizitást is új szintre kell emelni.
Az idei szezon hátralévő futamai különösen szoros küzdelmet ígérnek a konstruktőri világbajnoki címért. Az efféle kizárások nemcsak az aktuális futam sorsát befolyásolják, hanem hosszú távon is döntő szerepet játszhatnak a végső eredmények alakulásában.